Marineterrein Amsterdam

Een onafhankelijk blog van een Kattenburger over de herontwikkeling van het Marineterrein Amsterdam. Van een gesloten enclave naar een plek voor iedereen. Blog Marineterrein gaat door als marinekwartier.com

vrijdag 21 augustus 2015

Bestek uit de Persoonlijke Standaard Uitrusting (P.S.U.) in Pension Homeland

Tijdens mijn voormalige carrière als kok ben ik regelmatig bij de Firma Moes in De Pijp langs geweest om m'n koksmessen te laten slijpen. En daarnaast verkopen ze ook nog eens het beste zakmes ter wereld: de Opinel. Altijd een mooi cadeau om te geven. 
Maar wat is nu de connectie tussen Moes en Pension Homeland op het Marineterrein? Toen ik onderstaande Instagram van Jaap de Jong van Firma Moes tegenkwam met daarbij een link naar dit blog had ik al een vermoeden. Waarschijnlijk kon ik de messen op de foto aantreffen in het restaurant van Pension Homeland. En jawel! Gisteren aten wij daar met vorken en (fijne scherpe!) messen met daarop de letters PSU. Nu heb ik niet in dienst gezeten (slechte ogen), dus wist ik niet meteen waar deze letters voor staan. Maar met een beetje zoeken op internet kwam ik er al snel achter. De Persoonlijke Standaard Uitrusting (P.S.U.) was de uitrusting van de Nederlandse militair na de Tweede Wereldoorlog. Die bestond uit kledingstukken en verschillende andere onderdelen, zoals dus ook bestek. En deze letters werden daadwerkelijk in het bestek gestanst. En zo heeft ook het bestek in Pension Homeland een verbinding met de historie van het Marineterrein.




Blogarchief