Marineterrein Amsterdam

Een onafhankelijk blog van een Kattenburger over de herontwikkeling van het Marineterrein Amsterdam. Van een gesloten enclave naar een plek voor iedereen. Blog Marineterrein gaat door als marinekwartier.com

dinsdag 6 september 2016

Ontwerp Marineterrein student Wageningen: Sporthaven Kattenburg

Begin dit jaar presenteerde een groep Bachelor-studenten Landschapsarchitectuur van de Wageningen Universiteit hun ontwerpen voor een toekomstig Marineterrein. Van de drie studenten die een voldoende haalden bespreek ik de komende tijd de ontwerpen.



Sporthaven Kattenburg is bedacht door Anne Groenendijk. Zij plaatst woningen, werkruimtes en een behoorlijk groot sportpark op de beschikbare 14 hectare. De woningen krijgen een plek langs het water van de Dijksgracht. De werkruimtes zijn verspreid over het gehele terrein en het sportpark zelf is centraal gepositioneerd. Zoals altijd kijk ik ook naar hergebruik van de bestaande bebouwing en die is hier minimaal. Enkel de twee gebouwen op pootjes, het gebouw van de marechaussee en de monumenten op de Voorwerf blijven staan. In een ontwerp met zo'n groot aandeel voor sport is daar ook bijna niet te aan te ontkomen. Er is nu eenmaal ruimte nodig voor sportvelden en dergelijke.
De grote hoeveelheid park spreekt me erg aan. Ook het dek langs het water van het Oosterdok is heel mooi. Groenendijk neemt hier als voorbeeld het Wave Deck dat de landschapsarchitecten van West 8 voor het havenfront van Toronto hebben ontworpen.
Wat ik in eerdere ontwerpen voor het terrein miste is hier heel goed uitgevoerd: een analyse van zichtlijnen. Groenendijk komt hierdoor op verschillende verhoogde gebieden in het ontwerp. Dit creƫert weer deelgebieden, waardoor er ondanks de grootte van het terrein toch een intieme sfeer ontstaat.
Door de sportvelden te verhogen ontstaat er de mogelijkheid om hieronder bijvoorbeeld een markt te organiseren. Hoewel het een origineel idee is voorzie ik hier toch enkele problemen. Met name zal door deze gigantische platte daken een gevoel van veiligheid moeilijk te verwezenlijken zijn. Een parkeergaragegevoel ligt op de loer.
Over parkeergarages gesproken. Jammer genoeg is er gekozen voor een parkeermogelijkheid voor alle bewoners op het terrein. Liever zou ik zien dat er wordt ingezet op een goede openbaar-vervoer-verbinding met het Centraal Station. Misschien is een beperkte voorziening voor elektrische auto's nog een optie, maar dan wel met een ingang naar de garage vanaf de Piet Heinkade onder het spoortalud door. Op die manier wordt de Kattenburgerstraat niet belast met nog meer autoverkeer.