Marineterrein Amsterdam

Een onafhankelijk blog van een Kattenburger over de herontwikkeling van het Marineterrein Amsterdam. Van een gesloten enclave naar een plek voor iedereen. Blog Marineterrein gaat door als marinekwartier.com

maandag 2 januari 2017

Locatie Commandantsbrug naar Marineterrein gelukkige keuze

Tijdelijke draaibrug
In november 2015 schreef ik al eens over de overeenkomsten tussen de (tijdelijke?) Commandantsbrug tussen Dijksgracht en Marineterrein en de al jaren geleden vervangen oude draaibrug tussen de Dijksgracht en het Oosterdokseiland. Daarbij plaatste ik enkele historische foto's die de gelijkenis moesten illustreren. Bij het zoeken naar heel iets anders kwam ik onderstaande foto uit 1965 tegen die nog veel mooier de overeenkomsten toont.
Een jaar geleden was ik nog zeer kritisch over de gekozen plek voor de tijdelijke brug naar het Marineterrein en dan met name over de argumenten van de gemeente. De route via Dijksgracht en Oosterdokseiland zou tijdswinst voor fietsers richting het Centraal Station opleveren en een boost geven aan de herontwikkeling van de kop van de Dijksgracht.

Langere route
De gemeente bewerkstelligde echter nog vóór de oplevering van de Commandantsbrug dat de route juist langer werd, door de fietsbrug bij de Oostertoegang (vlakbij het Centraal Station) te veranderen in voetgangersgebied.
En als je ziet hoe druk het is op een gemiddelde dag op de kop van de Dijksgracht (met mensen die voornamelijk van het Oosterdokseiland en de Piet Heinkade komen), dan denk ik dat een brug op deze plaats niet perse noodzakelijk was.
Maar uiteindelijk ben ik wel blij met de gekozen plek. Het uitzicht vanaf de kade van het Marineterrein naar NEMO is op deze manier ongeschonden gebleven. Ook blijven de grote hordes nog steeds weg. Er is vooral sprake van 'bestemmingsverkeer' of een enkele toevallige toerist met wanderlust. In de toekomst zal het gebied een vaste factor worden voor heel Amsterdam en zijn bezoekers, maar tot die tijd geniet ik nog even van de exclusiviteit van het 'slecht bereikbare' Marineterrein.



Foto: Cor Mulder 20-05-1965

Blogarchief